Logo
Logoikon og logotype
BondeKompaniets logo består av et logoikon og en logotype. Logoikonet kan stå alene, men skal i all hovedsak være ledsaget av en BondeKompaniet-logotype, som finnes i ventrestilt og sentrert versjon på både én og på to linjer. Disse er i logobanken navngitt horisontal (én linje) og vertikal versjon (to linjer). Primært er det de venstrestilte logoversjonene som skal benyttes. De sentrerte er sekundære og er forbeholdt skilt og andre spesielle tilfeller.
For at logo skal kunne stå like godt ut på både lyse og mørke bakgrunner, finnes de ulike logoversjonene i to ulike fargefremtoninger. Logoikonet er unikt og endrer aldri farge, men Gressgrønn logotype til bruk på lyse bakgrunnsflater blir invertert til Vårgul på mørke bakgrunnsflater. Logoikonet består av fargene Gressgrønn, Spiregrønn og Vårgul uavhengig av bakgrunnsfarge.
Last ned primærlogoer i lys og mørk versjon her.
Ved behov for andre logovarianter, må hovedkontoret kontaktes og godkjenne bruken. Se kontaktinformasjon nederst på siden.
Logo lock-ups
Alle logoversjonene er definert med optisk tilpasset avstand mellom logoikon og logotype. En slik komposisjon kaller vi en lock-up og denne skal ikke endres. Hensikten med lock-up er å sikre konsistens i uttrykket og optimal fremtoning av logo. Lock-up gjør at logoversjonene tåler å skaleres både opp og ned i størrelse, mens logoelementene forholder seg riktig i forhold til hverandre. Visuellene under viser logo lock-ups av primære og sekundære logoversjoner i positiv (Gressgrønn) variant.
Frisone
For å sikre optimal fremtoning av logo, er det viktig med luft og riktig avstand rundt logo. Vi kaller dette en frisone. Figuren under viser anbefalt luft rundt logos og logoikon alene. Mer luft, vil i de fleste sammenhenger skape enda bedre resultat.
- For BondeKompaniets logos er minimum avstand satt til å være halvparten av logos egen høyde.
- For BondeKompaniets logoikon alene, er minimum avstand satt til å være en fjerdedel av logos totale bredde/høyde.
Logo i sosiale medier
På sosiale medier eller på appikoner skal BondeKompaniets logoikon brukes for å representere merkevaren. Logoikonet skal stå på Skogsgrønn bakgrunn. BondeKompaniet skrives kun som brukernavn og skal ikke være en del av ikonet. Navnet skal alltid skrives med stor B og K for å tydeliggjøre merkevaren også i løpende tekst.
Monologo
Alle logoversjoner finnes også i monoversjon. Disse er å regne som spesialvarianter av logo og skal kun benyttes der farger ikke er mulig, eller begrenser seg grunnet trykktekniske årsaker. Det er også denne logovarianten som skal benyttes der man ønsker preg eller annen subtil fremtoning av logo som er mer ton-i-ton.
Feil logobruk
BondeKompaniets logoikon og logotype er de viktigste identitesmarkørene for BondeKompaniet. Det er derfor essensielt at logo alltid opptrer riktig og konsekvent. Logo skal aldri endre form, eller erstattes av andre elementer eller annen typografi. Den må aldri strekkes, kuttes, roteres eller endre uttrykk på noen måte. Den skal heller aldri fremtre med skygger eller andre effekter.
Her er oversikt over noen generelle logofeil, som er viktig at ikke overskrides:
Ikke lag nye versjoner av logo-lockups.
Ikke bytt om på fargene i logo.
Fargene i logoikonet må ikke endres.
Logo skal ikke roteres.
Ikke bruk effekter på logo, som skygger osv.
Ikke dra og strekk logo på noen måte.
Ikke lag nye versjoner av logo som f.eks. outline versjon.
Fargen på logolype skal ikke opptre i andre farger enn beskrevet i designguiden.
Luft mellom bokstavene i logotype skal ikke endres..
Logotype skal ikke skrives ut i annen typografi.
Ikke lag nye komposisjoner eller lock-up versjoner av logo.
Ikke separer eller legg inn mer luft mellom logo elementene enn det som er definert, da dette vil medføre dårlig balanse og fremtoning av logo.
Nedlasting av logo
Her kan du laste ned primærlogoer for bruk til skjerm og print på lyse og mørke bakgrunner. Ved behov for andre logovarianter, sekundære eller spesialversjoner må markedsansvarlig kontaktes for rådføring og godkjenning av bruk.