Oppdatert

Språk

Hvordan vi snakker og skriver sier mye om hvem vi er. Språk eller Tone of Voice (ToV) er et sett med regler og retningslinjer utarbeidet for å sikre at BondeKompaniet ivaretar en tydelig språklig personlighet og fremstår som en helhetlig avsender i alt fra butikkplakat til kundeavis.
Efd8118c 228a 11eb 833d a7a2e9db6c76

ToV’en skal fungere både som en verktøykasse og som en huskeliste, og er derfor i praksis en språklig guide for alle som skal utarbeide tekst for BondeKompaniet. De språklige grunnprinsippene er overordnet all tekst og legger føringer for hvordan vi formulerer oss. De beskriver språklig temperatur og energi, samt peker på hva slags innhold og informasjon vi ønsker å løfte frem.

I definisjonen av grunnprinsipper er det nærliggende å ta utgangspunkt i merkevarepersonligheten, da denne allerede legger naturlige føringer for hvordan BondeKompaniet kommuniserer.

Navnet vårt skal alltid skrives med stor B og K for å tydeliggjøre merkevaren også i løpende tekst.

Prinsipper vi følger

BondeKompaniets språklige grunnprinsipper oppsummeres som real, lidenskapelig og uhøytidelig.

Real

Snikksnakk og fiksfakseri har vi lite bruk for. Vi skriver tydelig og rett frem. Vi er informative uten å være kjedelige, beskrivende uten å være svulstige, og vi skriver åpent og ærlig uten å legge noe mellom linjene. Vi kommer kjapt til poenget.

Lidenskapelig

Vi brenner for faget vårt, for bonden og for alle prosjekter knyttet til naturen. Vår unike erfaring og høye kompetanse speiles i presise og engasjerte produktbeskrivelser. Der det sømmer seg, er vi ikke fremmed for å skape enkle bilder enhver naturnær person kan kjenne seg igjen i. Vi er som bonden selv, og vi snakker samme språk.

Uhøytidelig

Vi trives best med beina godt planta på jorda, og vi holder oss til ord og uttrykk som alle forstår. Vi er personlige og folkelige, og kan tillate oss å være muntlige og bruke sosiolekt i lokal kommunikasjon; det er lov å være leken!

Sjekkliste - spør deg selv om...

Real

  • Ved produkttekst, beskriver overskriften produktfordeler og/eller opplevelsen av produktet?
  • Er teksten kort og konsis?
  • Ved artikler og tekster til medlemmer, er overskriften tydelig på hva resten av teksten inneholder?

Lidenskapelig

  • Bruk et beskrivende adjektiv. Er produktet bra eller best, praktisk eller smart?
  • Er det rom for beskrivelser av situasjoner folk som er glad i naturen kan kjenne seg igjen i? Hvis ja, kjør på!

Uhøytidelig

  • Er teksten personlig?
  • Bruker den enkle ord og uttrykk?
  • Er teksten muntlig og/eller folkelig der det er rom for det? Det gjør teksten menneskelig og nær, og ofte er det ett ord som gjør hele forskjellen.

Do´s and dont´s

Do’s

Som medlem får du...

Enkel å montere, vanskelig å forlate

Full fres, spekket med funksjoner

Smart og kraftig robotklipper med alt du trenger.

Energibombe for de lange turene

Maks trøkk og lang rekkevidde

Dont's

Nå får våre medlemmer...

LAY-Z-SPA Hawaii Bestway

SNØFRES CLASSIC24E ARIENS

Robotklipper RMI 422 imow ink kantledning og plugger

HUNDEFOR APPETITT EXTREME

Høytrykksvasker PW-C23P I 1610 AO-M