Oppdatert

Skilt og merking av bygg

Vi må sikre at kommunikasjon, informasjon og henvisning er enkel og tydelig. I tillegg er det viktig å huske på estetikk og kvalitet, utover hensyn til omgivelser og miljø, ved merking av våre bygg.
FKRA og Bonde Kompaniet Fasade 01

Våre byggninger varierer i stor grad mye i både utforming, bygningsmaterialer, løsninger rundt inngang, parkering, butikkdel osv. Derfor er det nødvendig å tilpasse skiltprogram og merking per bygg. Det er ingen generell regel for merking av bygg, men det finnes noen overordnede prinsipper og retningslinjer man bør følge, for å sikre best mulig forvaltning av merkevaren, i tillegg til funksjonalitet.

E3053a9c 2448 11eb 833d abefe563e1b4

Retningslinjer og innspill på utsmykking av bygg

  • Fasadeskilt bør følge linjene til bygget der det lar seg gjøre.
  • Antall logoversjoner bør begrenses. Forsøk å bruk én logovariant gjennomgående, som fungerer godt på de ulike fasadene på samme bygg. Alternativt bruk to, men ikke flere.
  • Det er viktig å tenke helhetlig, rydde opp og benytte større rene flater hvor logoer kommer tydelig frem.
  • Sørg for at Felleskjøpet-logo og BondeKompaniet-logo harmonerer og balanserer når disse møtes på samme flate. Plasser disse over, under eller ved siden av hverandre, ved kun å benytte Felleskjøpet-boksen sammen med sentrert vertikal BondeKompaniet-logo.
  • Generelt er det viktig å huske på at det å repetere BondeKompaniet-logoer rundt på stedet ikke nødvendigvis hjelper å løfte opplevelsen rundt butikkene, men tvert om. Det enkle er ofte det beste.
  • Gulfarge rundt inngangsparti gir en fin markering for å skille ut butikkonseptet der det er mulig.
  • Grønnfarge skal i all hovedsak benyttes bak BondeKompaniet-logo for å gi god kontrast, der byggets fasade ikke gjør det.
  • Der det er mulig, anbefales et malingsstrøk på fasader for å renske opp i støy.
  • Det anbefales også å male flater der det er mulig, for å skape et mer helhetlig miljø rundt merkevaren. En vegg i mørkegrønn identitetsfarge kan f.eks. brukes som henvisningsdisplay femfor skiltplater, og vil gi en helt annen og mye nærere opplevelse av merkevaren. Ved å gi noen elementer, som f.eks. skjul/display utenfor butikk, mørk grønn identitetsfarge, vil også dette knyttes tettere på butikk-konseptet.